Mimo że zwykle sprawdzamy dwa razy numer rachunku, pomyłka może przytrafić się każdemu. Jak należy później postąpić?

Co zrobić, gdy dokonamy przelewu na złe konto?

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych banki dokonują przelewów jedynie na podstawie wskazanego przez nadawcę numeru rachunku. Mimo to lepiej wypełniać również inne pola – jak nazwisko/nazwa, adres itd. – gdyż w przypadku pomyłki może nas to ochronić od pomyłki i problemów.

Zdarza się jednak, że skopiujemy numer rachunku i nie sprawdzimy, czy jest poprawny, a o dodatkowych danych zapomnimy. Może się wtedy okazać, że popełniliśmy błąd, a nasze pieniądze otrzyma inna osoba. Lepiej uważać podczas wpisywania danych, ale czasami z braku czasu zapominamy o tej podstawowej zasadzie. Dokonaliśmy błędnego przelewu – stało się. Co teraz?

Wpisanie błędnego numeru rachunku odbiorcy sprawi, że przelew trafi na niewłaściwe konto. Polecenie przelewu może też zostać odrzucone przez bank, jeśli podany numer nie zostanie odnaleziony w rejestrach.

Należy pilnie skontaktować się z bankiem. Od statusu zlecenia zależy, czy będzie możliwość jego cofnięcia lub anulowania. Być może transakcja jeszcze nie została zatwierdzona – jeśli oczekuje na realizację, możliwe będzie dokonanie korekty lub cofnięcie wpłaty.

Jednak jeśli przelew już zrealizowano, za pośrednictwem pracownika banku trzeba wystosować wezwanie do zapłaty i wysłać je osobie, która przypadkowo się wzbogaciła. Musimy określić kwotę, podać termin zwrotu i numer rachunku, na który osoba ta zwróci pieniądze.